Brev:
Spørgsmål om amning, mælk, mad og sove på eget værelse
9. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Spørgsmål om amning, mælk, mad og sove på eget værelse
Kære Helen!
Jeg har et par spørgsmål vedr. min søn Buster, som bliver 7 mdr. d. 11. januar. Han er en meget stor dreng på 11,1 kg. og 77 cm. Han trives rigtig godt - er glad og nysgerrig. Han er godt med motorisk og kan sidde selv, trille og skubbe sig bagud.
Mit første spørgsmål drejer sig om mad, mælk og amning. Jeg ammede fuldt ud uden problemer de første 4 måneder, hvorefter vi med succés startede på grød og sidenhen mos. Nu spiser han en del og stort set alt, vi sætter foran ham, ryger ned.
Typisk forløber en dag sådan hér:
Kl. ca. 06.00: Vågner, ammes i min seng - falder meget sjældent i søvn igen, men vi ligger og hygger.
Kl. ca. 07.15: Havregrød af ca. 1 dl. havregryn (lavet på MME) med frugtmos i, vand af kop (drikker ikke meget)
Kl. ca. 08.30: Puttes til formiddagslur - sover mellem 1 og 2,5 time.
Kl. ca. 10.30: Frugtmos, vand i kop.
Kl. ca. 11.45: Frokost - rismelsgrød/kogte ris/kartoffelmos med grøntsagsmos (100 g. 'kulhydrater' og ca. 60 g. grønt) samt torskerogn eller lignende. En skorpe i hånden. Vand af kop. Tilbydes brystet lige inden lur - tager som regel en lille smule.
Kl. ca. 12.30: Middagslur. Sover mellem 1 og 2 timer
Kl. ca. 14.30: Sødmælksyoughurt med frugtmos, vand af kop.
Kl. ca. 16.15: Powernap 30-45 min.
Kl. ca. 17.00: Ammes
Kl. ca. 18.00: Aftensmad. Typisk kartoffelmos el. ris med grøntsager blandet (ca. 100 g. af 'kulhydraterne' og ca. 60 g. grønt) samt kødbolle eller kylling. Får mad med udgangspunkt i det, vi får, hvis det er muligt. Kan f.eks. godt spise godt most lasagne.
Kl. ca. 19.00: Ammes
Kl. ca. 19.30: Puttes uden vrøvl
Buster vågner typisk 1-3 gange i løbet af natten og kan have perioder på en times tid, hvor han er vågen gentagende gange eller hele tiden, men ikke ked af det. Han er stort set altid vågen omkring kl. 3. Han spiser ikke om natten. Får sommetider tilbudt vand. Nogle gange vågner han og skal bare have sutten.
Mine spørgsmål er så: hvad tænker du om hans mad og mælkeindtag? Er det godt nok? Han virker ikke til at blive decideret mæt ved amningerne, men bare slukke tørst. Buster vil IKKE tage en flaske. Han synes, den er sjov og bider i sutten, men drikker ikke. Dette gør selvfølgelig, at jeg er lidt bundet til ham. Sådan er det nu engang, imens jeg ammer - det er okay. Jeg skal tidligst i job midt i april. Men er der noget, vi kan gøre, for at øge chancen for, at han vil tage en flaske? Vi har prøvet 3 forskellige mærker flaske/sut, men uden held. Jeg overvejer at stoppe med at amme inden længe. Er det et dumt tidspunkt? Og hvordan får han så sin mælk, hvis han ikke vil tage flaske? Hvor meget MME skal han have, hvis jeg stopper amning? Han er ikke så god til det med kop.
Mit andet spørgsmål går på søvn: vi overvejer, at stille tremmesengen ind på hans eget værelse snart i håb om, at det vil forbedre både hans og vores søvn. Er der noget, vi skal være opmærksomme på i den forbindelse? Han er for få uger siden rykket fra sin vugge (som var en såkaldt 'balkonvugge', hvor den ene langside var slået ned, så han lå lige ved siden af mig helt op af min seng) til tremmeseng. Dette har ikke givet noget som helst bøvl. Han sover som han plejer. Er det et dumt tidspunkt at flytte ham på eget værelse nu, hvor han kan risikere at få begyndende seperationsangst? Eller er det netop nu, vi skal gøre det, inden det går igang for alvor?
Jeg glæder mig til at læse dit svar :-)
Med venlig hilsen
Linda