Spørgsmål om amning, mælk, mad og sove på eget værelse

9. januar 2012

Alder:
7 mdr.

Spørgsmål om amning, mælk, mad og sove på eget værelse

Kære Helen!

Jeg har et par spørgsmål vedr. min søn Buster, som bliver 7 mdr. d. 11. januar. Han er en meget stor dreng på 11,1 kg. og 77 cm. Han trives rigtig godt - er glad og nysgerrig. Han er godt med motorisk og kan sidde selv, trille og skubbe sig bagud.

Mit første spørgsmål drejer sig om mad, mælk og amning. Jeg ammede fuldt ud uden problemer de første 4 måneder, hvorefter vi med succés startede på grød og sidenhen mos. Nu spiser han en del og stort set alt, vi sætter foran ham, ryger ned.

Typisk forløber en dag sådan hér:

Kl. ca. 06.00: Vågner, ammes i min seng - falder meget sjældent i søvn igen, men vi ligger og hygger.
Kl. ca. 07.15: Havregrød af ca. 1 dl. havregryn (lavet på MME) med frugtmos i, vand af kop (drikker ikke meget)
Kl. ca. 08.30: Puttes til formiddagslur - sover mellem 1 og 2,5 time.
Kl. ca. 10.30: Frugtmos, vand i kop.
Kl. ca. 11.45: Frokost - rismelsgrød/kogte ris/kartoffelmos med grøntsagsmos (100 g. 'kulhydrater' og ca. 60 g. grønt) samt torskerogn eller lignende. En skorpe i hånden. Vand af kop. Tilbydes brystet lige inden lur - tager som regel en lille smule.
Kl. ca. 12.30: Middagslur. Sover mellem 1 og 2 timer
Kl. ca. 14.30: Sødmælksyoughurt med frugtmos, vand af kop.
Kl. ca. 16.15: Powernap 30-45 min.
Kl. ca. 17.00: Ammes
Kl. ca. 18.00: Aftensmad. Typisk kartoffelmos el. ris med grøntsager blandet (ca. 100 g. af 'kulhydraterne' og ca. 60 g. grønt) samt kødbolle eller kylling. Får mad med udgangspunkt i det, vi får, hvis det er muligt. Kan f.eks. godt spise godt most lasagne.
Kl. ca. 19.00: Ammes
Kl. ca. 19.30: Puttes uden vrøvl

Buster vågner typisk 1-3 gange i løbet af natten og kan have perioder på en times tid, hvor han er ...

Annonce

... vågen gentagende gange eller hele tiden, men ikke ked af det. Han er stort set altid vågen omkring kl. 3. Han spiser ikke om natten. Får sommetider tilbudt vand. Nogle gange vågner han og skal bare have sutten.

Mine spørgsmål er så: hvad tænker du om hans mad og mælkeindtag? Er det godt nok? Han virker ikke til at blive decideret mæt ved amningerne, men bare slukke tørst. Buster vil IKKE tage en flaske. Han synes, den er sjov og bider i sutten, men drikker ikke. Dette gør selvfølgelig, at jeg er lidt bundet til ham. Sådan er det nu engang, imens jeg ammer - det er okay. Jeg skal tidligst i job midt i april. Men er der noget, vi kan gøre, for at øge chancen for, at han vil tage en flaske? Vi har prøvet 3 forskellige mærker flaske/sut, men uden held. Jeg overvejer at stoppe med at amme inden længe. Er det et dumt tidspunkt? Og hvordan får han så sin mælk, hvis han ikke vil tage flaske? Hvor meget MME skal han have, hvis jeg stopper amning? Han er ikke så god til det med kop.

Mit andet spørgsmål går på søvn: vi overvejer, at stille tremmesengen ind på hans eget værelse snart i håb om, at det vil forbedre både hans og vores søvn. Er der noget, vi skal være opmærksomme på i den forbindelse? Han er for få uger siden rykket fra sin vugge (som var en såkaldt 'balkonvugge', hvor den ene langside var slået ned, så han lå lige ved siden af mig helt op af min seng) til tremmeseng. Dette har ikke givet noget som helst bøvl. Han sover som han plejer. Er det et dumt tidspunkt at flytte ham på eget værelse nu, hvor han kan risikere at få begyndende seperationsangst? Eller er det netop nu, vi skal gøre det, inden det går igang for alvor?

Jeg glæder mig til at læse dit svar :-)

Med venlig hilsen
Linda

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far